
Individueel werkstuk Journalistieke Deontologie van Simon 
Vandewalle 

 
Wat is het probleem? 
De Vlaams Belang voorzitter Frank Vanhecke heeft een dispuut met de openbare omroep. De 
VRT heeft namelijk in de aanloop naar de federale verkiezingen van 10 juni jongstleden twee 
debatten georganiseerd met drie kandidaat-premiers: Yves Leterme, Guy Verhofstadt en 
Johan Vande Lanotte. Frank Vanhecke, die net zoals de drie kandidaat-premiers 
senaatslijsttrekker was van zijn partij, was niet uitgenodigd voor de twee desbetreffende 
debatten. Discriminatie, zegt de partijvoorzitter. Vrije keuze van wie ze uitnodigt, zegt de 
VRT en verwijst daarbij naar artikel 7 van het Vlaams Mediadecreet.  
Logisch gevolg: Meneer Vanhecke legt op 21 mei 2007 klacht neer bij de VRM. Een goeie 
maand later doet de VRM uitspraak in het voordeel van Vanhecke en veroordeelt het concept 
van ‘kanselierdebatten’. “De onafhankelijke, objectieve en pluralistische opinievorming in 
Vlaanderen” zou in het gedrang komen. En verder zou de VRT “aan het publiek een invulling 
aan het begrip verkiezingen verschaffen waardoor de aard zelf van de verkiezingen wordt 
gedenatureerd en waardoor bij het publiek de indruk kan gewekt worden dat verkiezingen 
volkomen gepersonaliseerd zijn”, zo luidt het verdict van de VRM.  
De VRT krijgt een vermaning, maar laat het hier niet bij en stapt 60 dagen na de uitspraak, 
naar de Raad van State met de vraag tot nietigverklaring van de beslissing van de VRM. Tot 
zover de zaak ‘Frank Vanhecke tegen NV VRT’. Nu is het nog een paar jaar wachten op een 
uitspraak van de Raad van State. 
 
Wat is het deontologisch probleem?   
Vooreerst stelt zich de vraag of de VRT het Vlaams Belang uit een aantal debatten mag 
weren. Het standpunt van het Vlaams Belang was, samen met de stem van 24% van de 
Vlaamse kiezers, niet vertegenwoordigd in deze twee belangrijke debatten. Kan de openbare 
omroep de stem van het Vlaams Belang (gedeeltelijk) wegcijferen en zo het stemgedrag 
beïnvloeden? Is het principe van woordwederwoord hier wel gehandhaafd? En vooral is de 
openbare omroep hier pluralistisch, objectief en onpartijdig gebleven?  
De beslissing om de heer Vanhecke niet aan de twee debatten te laten deelnemen, is genomen 
door hoofdredacteur duiding, politieke programma’s en projecten: Kris Hoflack, in overleg 
met de werkgroep verkiezingen, bestaande uit een aantal hoofdredacteurs en presentatoren. 
De vraag naar onpartijdigheid en pluralisme in deze kwestie heeft dus in eerste instantie 
betrekking op de deontologie van redacteurs en presentatoren. Maar deze vraag is evenzeer 
van toepassing op de journalist zelf. Het imago van onpartijdigheid van de VRT-journalist 
lijkt mij in het gedrang te komen als het onpartijdig en pluralistisch karakter van de VRT zelf 
barsten begint te vertonen. En is er dan geen gevaar dat de VRT-journalist een loopje gaat 
nemen met fundamentele deontologische waarden als de VRT zelf geen absolute 
onpartijdigheid en pluralisme kan worden toegedicht?    
 
Gelijkaardige uitspraken van de VRM 
Sinds het VCM hervormd is tot de VRM, heeft ze slechts één uitspraak gedaan met 
betrekking op de onpartijdigheid van de VRT.  
De klacht van R.R. van 29 augustus 2007 over een gebrek aan onpartijdigheid bij de VRT in 
zijn berichtgeving over het conflict in de Gazastrook en over de bosbranden in Griekenland, is 
onontvankelijk verklaard gezien de klager geen bewijs van benadeling of belang in de zin van 
art. 170 § 3 van het mediadecreet had. Hier heeft de VRM dus geen stelling genomen over de 
onpartijdigheid van de VRT. Dit lijkt mij een gemiste kans. De VRM doet een kwestie die 



van grote relevantie is van de hand omdat de klager zelf niet rechtstreeks benadeeld is. Dan 
vraag ik mij af hoe een klacht over eventuele partijdigheid van de buitenlandberichtgeving 
van de VRT aanhangig kan worden gemaakt bij de VRM.  
In de zaak Hans Van De Cauter e.a. tegen de VRT van 2 januari 2007, heeft de VRM wel de 
moed gehad een uitspraak te doen. Zij het op de valreep, want het standpunt van de heer Van 
De Cauter werd nogal gekortwiekt door juridische beslommeringen zoals het ontbreken van 
handtekeningen van medeklagers of het niet duidelijk genoeg aantonen van een raadsman. De 
VRM doet weliswaar een duidelijk beargumenteerde uitspraak over het feit dat de moderator 
van het gewraakte programma ‘zeer Vlaams gezinde standpunten’ innam. Ze bepleit dat bij 
een communautair onderwerp niet telkens een overzicht kan worden gegeven van de 
complexe Belgische staatsstructuur. De VRT zou in deze kwestie niet verzaakt hebben aan 
zijn plicht tot onpartijdigheid.  
 
Eigen mening 
Zelf denk ik dat het elementair is, om als openbare omroep pluralistisch, onafhankelijk en 
onpartijdig te zijn. Het is de omroep van het volk, betaald door de belastingsbetaler. Ze dient 
dus ook aan ieders opinie en behoeften tegemoet te komen. Het lijkt mij uit den boze dat een 
omroep die door het hele volk gefinancierd wordt en voor het hele volk bestemd is, enkel de 
opinie van een fractie van dat volk zou vertegenwoordigen. Pluralisme en onpartijdigheid zijn 
naar mijn mening dus onomstootbare deontologische fundamenten voor een openbare 
omroep. Bijgevolg dient ook de journalist zich zo op te stellen en elke stem uit het 
maatschappelijk en politiek debat aan bod te laten komen in zijn stukken en reportages. 
Daarnaast heb ik ook de indruk dat de VRM hier enigszins zijn verantwoordelijkheid ontloopt 
door overdreven omzichtig met dergelijke kwesties om te gaan en door zich te verschuilen 
achter overdreven nauw geïnterpreteerde juridische restricties. Hét controleorgaan voor 
onpartijdigheid heeft zich naar mijn inzien nog te weinig gebogen over de kwestie of onze 
openbare omroep wel onpartijdig genoeg is. Met de recente uitspraak tegen de VRT heeft ze 
wel al een stap in de goeie richting gezet. Alhoewel het te betreuren is dat dit precedent nu per 
toeval in de kaarten van een ondemocratische partij speelt. Maar dit laatste mag geen afbreuk 
doen aan de uitspraak van de VRM.     
 


